Bezoek uit NL, en het zit er alweer bijna op.. - Reisverslag uit Jeju, Zuid-Korea van Bart Donkelaar - WaarBenJij.nu Bezoek uit NL, en het zit er alweer bijna op.. - Reisverslag uit Jeju, Zuid-Korea van Bart Donkelaar - WaarBenJij.nu

Bezoek uit NL, en het zit er alweer bijna op..

Blijf op de hoogte en volg Bart

30 Mei 2017 | Zuid-Korea, Jeju

Hoi allemaal,

Alweer een tijdje niks van me laten horen, dus het is weer tijd voor een nieuw reisverslag! De afgelopen weken Nederlands bezoek gehad, Christiaan is een week langsgekomen en ook mijn ouders zijn naar Korea afgereisd. Verder zit mijn semester er hier over twee weken alweer op, het gaat opeens erg snel.

Direct na de midterms ben ik met een groep exchange studenten richting Seoul vertrokken. Christiaan kwam een dag later aan in Korea en sloot aan. De N Seoul Tower, de nodige paleizen en markten zijn aangedaan en Gangnam is verkent tot in de late uurtjes. De laatste dag in Seoul zijn we naar de Demilitarized Zone (DMZ) gegaan, het grensgebied tussen Noord- en Zuid-Korea. Helaas was de Joint Security Area, daar waar de militairen elkaar in de ogen kijken, niet toegankelijk in verband met ‘UNC zaken’. De DMZ tour was echter ook erg indrukwekkend. Kaesong zien liggen, een industriestad waar niet heel lang geleden nog handel werd gedreven tussen het Noorden en Zuiden. Ook zijn we naar Dorasan Station gegaan, een treinstation dat het Noorden met het Zuiden verbind, en volledig gerenoveerd is voor het geval de twee landen weer herenigd worden.

Na Seoul heb ik Chris KAIST laten zien, en is hij zelfs mee geweest naar college. Hierna waren we wel toe aan wat vakantie, en zijn we snel vertrokken naar Jeju-do. Dit is Korea’s grootste eiland, in het zuidelijkste puntje van Korea. Met een subtropisch klimaat is het er prima vertoeven. De hoogste berg van Korea, Hallasan, met 2.000 meter beklommen, een dag gefietst en verder het eiland verkent. Zeker een aanrader mocht je ooit in Korea verzeilt raken. De laatste dag zijn we naar Busan gegaan, waar we verse vis hebben gegeten en Gamcheon Culture Village hebben bezocht. Dit was ooit een achterstandswijk van Busan, totdat studenten het onder handen namen. Nu is het een van de populairste bestemmingen van Busan, met de gekleurde huizen en vele muurschilderingen en kunstwerken.

Chris was nog niet vertrokken of m’n ouders kwamen aan in Korea. Samen hebben we Seoul verkent, en ditmaal de N Seoul Tower ’s avonds bezocht. Verder de wisseling van de wacht meegemaakt bij het Keizerlijk paleis. Deze was extra uitgebreid in verband met de nationale reisweek rondom de verjaardag van Boeddha. Na het weekend, en welgeteld één dagje college voor mij, was het alweer tijd voor een vrije dag. We hebben DSME, een van de grootste scheepswerven van de wereld, bezocht! Het was even zoeken, openbaar vervoer was nogal onduidelijk, maar wat uren later dan verwacht reden we toch in een auto over de werf. Erg gave rondleiding gehad van kennissen van m’n ouders, heel indrukwekkend om te zien. Het weekend erop Mokpo bezocht, een havenstadje in het zuidwesten van Korea. Hier heb ik m’n ouders zowaar zover gekregen om, weliswaar na een stevige wandeling, ‘beer and chicken’ te gaan eten.

Het was erg leuk om bezoek uit Nederland te krijgen in Korea, en de laatste twee weken voor mijn in Korea zijn ook alweer aangebroken. Daarna ga ik nog een kleine week naar Taiwan, om vervolgens naar Canada te vliegen en daar een maand met Kim rond te reizen! Om toch nog even maximaal te profiteren van Korea ga ik vanavond naar een optreden van Psy; Koreaanser kan bijna niet!

Groetjes,
Bart

• 30 Mei 2017 - 20:14

Margreet:

Ha die Bart
    Jeetje, wat gaat de tijd snel!!! Is je tijd daarginds bijna om! Volgens mij haal je er wel het maximale uit!
    En zo fijn dat wij kunnen meegenieten van je reis; je beeldende verslagen en de aanvullende foto's, erg leuk!
    Nog ff en je ziet Kim dus weer; lekker dat jullie nog een maand samen rondreizen. Wat zullen jullie nog veel bij te kletsen hebben :-)
    Heel veel plezier de komende weken, ook in Taiwan!
    Veel liefs, ook van Coen!

• 31 Mei 2017 - 14:51

Moos:

Heel veel plezier deze laatste tijd en straks eindelijk weer samen met Kim. Veel plezier!

• 31 Mei 2017 - 21:11

Heleen:

Geniet nog lekker van wat er komen gaat!

Tags: Jeju, Korea, Seoul, Mokpo