Laatste week Japan, en Korea! - Reisverslag uit Daejeon, Zuid-Korea van Bart Donkelaar - WaarBenJij.nu Laatste week Japan, en Korea! - Reisverslag uit Daejeon, Zuid-Korea van Bart Donkelaar - WaarBenJij.nu

Laatste week Japan, en Korea!

Door: Bart van Donkelaar

Blijf op de hoogte en volg Bart

01 Maart 2017 | Zuid-Korea, Daejeon

Hoi allemaal,

Mijn eerste week aan KAIST (Korea Advanced Institute of Science and Technology) is begonnen, en na één dag alweer voorbij. Mijn collegedagen zijn namelijk op maandag en woensdag (inderdaad, een erg zware week), en woensdag is deze week een nationale feestdag, en dus vrij. Ik spoel eerst even terug naar m'n vorige verslag, ik was namelijk gebleven in Fujikawaguchiko.

Vanuit Fujikawaguchiko ging ik met de nachtbus naar mijn volgende bestemming; Kyoto, het traditionele Japan! Daar waar ik me een klein stadje had voorgesteld, is Kyoto een miloenenstad groter dan Amsterdam. Nadat ik aan dit detail was gewend maakte de stad haar beloftes waar; ik mocht een blik werpen in het traditionele Japan. De stad is namelijk gevuld met meer dan 1000 tempels! Na een dag op de bonnefooi de stad in te zijn getrokken heb ik voor de rest van de dagen een plan gemaakt voor wat ik wilde zien. Ondanks (of juist dankzij) dat er zoveel te zien is, raak je nogal makkelijk verdwaald en overdonderd door alles, en kom je zonder plan stiekem niet zo ver.

Halverwege mijn verblijf in Kyoto heb ik een dagtrip naar Koyasan gemaakt. Dit is in Japan de plek waar het boeddhisme is begonnen (overgebracht uit China). Met de trein en kabeltrein ging ik van Kyoto naar Koyasan, een klein bergdorpje bestaande uit zo'n twee lange straten. Daar waar normaal echter huizen staan, werden deze plekken hier bezet door tempels, 50 in totaal. De nacht sliep ik in een van de tempels, Sanbo-in, en mocht ik meemaken hoe het is om heel eventjes als een Monnik te leven. Als avondeten kreeg ik vegetarisch eten typisch voor de monniken, shojin ryori, en ik mocht meedoen met het ochtendgebed om zes uur ’s ochtends (koud!). Erg indrukwekkend om mee te maken! De volgende dag heb ik het dorp nog verkend, en ben ik de begraafplaats doorgelopen. Normaalgesproken niet iets om per se te zien, maar in Koyasan een erg indrukwekkend aanzicht. De vele grafstenen mengen zich langzaamaan steeds meer met het bos, en met smeltende sneeuw die van de bomen afviel een mooi gezicht.

Na nog twee dagen in Kyoto ben ik doorgegaan naar Nara, een relatief kleine stad waar honderden herten vrij rondlopen in een groot park. Het park huisvest naast de vele herten ook de grootste bronzen boeddha van Japan! Een mooie en typische afsluiter van mijn reis in Japan.

Mijn aankomst in Zuid-Korea beloofde qua weer weinig goeds, het regende de hele dag, maar gelukkig heeft de rest van mijn week hier het tegendeel bewezen! Tot nu toe is het op de eerste dag na alleen maar prachtig weer geweest. De ontvangst aan KAIST was erg goed, door het zogenaamde ‘buddy program’ leer je naast de internationale studenten ook snel Koreanen kennen. Tot nu toe vooral Daejeon (de stad waar de hoofdcampus is gevestigd) gezien, en de campus zelf welke een stuk groter is dan in Eindhoven. Dit terwijl er niet heel veel meer studenten zijn hier. Ook ben ik begonnen met IJshockey! Niet per se typerend voor Zuid-Korea, wel gaaf.

Tot zover het einde van Japan en het begin van Zuid-Korea. Volgende keer hopelijk meer verhalen over tripjes in Zuid-Korea.

Groetjes,
Bart

  • 02 Maart 2017 - 10:02

    Heleen:

    He Bart, leuk dat je voor ons nog even teruggespoeld hebt :-) Een monnikdag in de sneeuw: harsh. ...maar dan kun je nu je zware studentenleven beter aan den ik. Veel plezier en 'sterkte' in Zuid Korea!

  • 02 Maart 2017 - 15:57

    Carolien:

    Ha Bart, gezellig om te lezen en te zien wat je hebt gedaan. Je hebt nu een vrij relaxte week met maar één studiedag. Heb jij je eerste Koreaanse woorden al geleerd?
    Heel veel plezier en tot je volgende verslag.



  • 02 Maart 2017 - 17:31

    Nienke:

    Leuk verhaal en vooral hele mooie foto's Bart! Ben je een beetje aan het experimenteren met je camera?
    Met zoveel vakantie wordt je natuurlijk nooit een hard strevende student hè... Geniet ervan!!

  • 02 Maart 2017 - 17:37

    Jacq:

    Wat leuk om je te kunnen volgen !!! Prachtige foto's . Ook nog eens van het ijshockey ?

  • 02 Maart 2017 - 18:02

    Margreet:

    Ha die Bart
    Wat weer een beeldend verslag! Er is een groot schrijver geboren!!! Hartstikke leuk om te lezen en natuurlijk om de foto's te zien. Wat een prachtige ervaringen! En nu dus het studentenleven weer in, ook geen straf zo te lezen. Een hele goede tijd daar en ik zie nu al uit naar je volgende verslag!
    Liefs!

  • 03 Maart 2017 - 09:57

    Moos:

    Leuk om je verslag te lezen, je kunt goed schrijven.
    Volgens mij heb je genoten van de reis tot nu toe, tijd om te studeren, maar als de overige weken net zo zijn als afgelopen week is dat te betwijfelen. Géén monniken-bestaan meer voor jou.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bart

Actief sinds 16 Jan. 2017
Verslag gelezen: 209
Totaal aantal bezoekers 2415

Voorgaande reizen:

06 Februari 2017 - 31 Juli 2017

Exchange KAIST

Landen bezocht: